"Living the dream"


Hur gammal är du?
20 år

Hur länge har du bott hemifrån?

Ca. 2 månader

Är det ett krav att ha fast jobb?

Ja, då vet du att du har råd att betala hyran. Det kan vara svårt att få ihop det ekonomiskt om man inte har det.

Hur är det med ekonomin, hur får du den att fungera?

Jag jobbar och prioriterar. Räkningarna går före allt annat.

Hur gick du tillväga när du skaffade din lägenhet? (bostadskö) Funkade det felfritt?

Ja det gjorde det. Jag gick in på Trobos hemsida, skrev på papperna & skickade in dem. När en lägenhet blev ledig ringde de upp. Jag hade väldigt tur, för det tog bara 1 månad för mig att få en lägenhet.

Hur bor du just nu?

Hyreslägenhet

Varför har du valt just detta?

Det känns inte värt att köpa en etta när man antagligen vill byta upp sig till en tvåa inom en snar framtid. Det är billigare med hyresrätt. Skulle jag köpa bostadsrätt, skulle jag köpa en tvåa direkt och det har jag inte råd med. Vill inte heller ta ett lån nu som ung.

Var kan man hitta regler gällande lägenheterna, vet du det?

För min lägenhet finns de uppskrivna på anslagstavlan i trapphuset, sedan står de även på Trobos, alltså hyresvärdens, hemsida.

Vad var den största skillnaden mellan att bo hemma och att bo ensam?

I can do whatever I feel like to do, GOSH! Nej men typ, frihet.

Blev det ensamt I början?
Nej jag trivs att bo såhär.

Äter du bara micromat eller lagar du stora måltider så det blir rester över? Kanske lagar till och med någon annan mat åt dig?
Jag äter aldrig färdig micromat, jag fixar matlådor själv samt med hjälp av mina snälla curling föräldrar. Jag äter ute rätt mycket också…

Några bra tips på mat för ungdomar som nyligen flyttat hemifrån? Lättlagat, gott och billigt
Makaroner och köttbullar eller makaroner och falukorv. Det kostar under hundra-lappen & räcker länge. Blir ofta över till matlåda också.

Hur fick du tag i möbler? Köpte du själv, begagnat eller nytt?
Jag köpte soffan ny, fick sängen av mina föräldrar och så hade jag lite själv, Tv:n t.ex. Köpte resten nytt i princip, hade fått presentkort på IKEA, så jag köpte mycket för de pengarna. Jag har ju bara en etta, så jag får inte plats med så mycket.

Var det svårt att få förtroende att hyra lägenhet vid så ung ålder? Det finns ju vissa fördomar.
Nej, jag bor i ett snällt område. Mest pensionärer runt omkring och de hör ingenting och ser ingenting.

Betala räkningar och hyra osv. Är det svårt? Hur gjorde du?

Det är inte svårt. Att göra över internet tycker jag är smidigast. Pappa hjälpte mig i början och visade hur man gör. Det var lätt!

Har du någon budgetplan?
Fuck no, living the dream! Nej, men behöver jag spara pengar så sparar jag pengar, behöver jag spendera så spenderar jag. Jag har god koll på min ekonomi!

Fördelar med att flytta hemifrån
+ Frihet
+ Göra vad jag vill

Nackdelar med att flytta hemifrån
- Göra allt själv (tvätta, städa, laga mat)




/Fridah

Kommentarer
Postat av: adde

aa fyfan 10 av 10 baggar

2010-10-02 @ 20:11:42
Postat av: Felicia

Klockrent! :D

2010-10-02 @ 21:04:33
Postat av: medina

skönt att bo själv ! :) lite svårt i början kanske haha

2010-10-02 @ 21:38:55
URL: http://somethiing.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0